Titel |
Vaste tradities en frisse winden: de aanpak van toxisch mannelijk gedrag op studentenverenigingen |
Financiering | € 60.000 |
Projectleiding | Mw dr. M. Cense (Rutgers) |
Looptijd | Februari 2023 – juli 2024 |
Doelstelling |
Dit project bestudeert normen rond seksualiteit binnen Nederlandse studentenverenigingen en interventies die erop gericht zijn schadelijke of toxische normen en gedrag aan te pakken. Het onderzoek heeft tot doel meer te weten te komen over hoe mannelijkheidsnormen en seksualiteit beleefd worden door mannelijke leden van studentencorpora. Het doel is eveneens om inzicht te bieden in werkzame elementen en randvoorwaarden voor initiatieven die erop zijn gericht de gezondheid, veiligheid en het welzijn van de jonge mannen zelf, en van cisgender vrouwen en LHBTQI+ personen te bevorderen. |
Producten |
|
Samenvatting | Download samenvatting NL | abstract EN |
Subsidie onder | Programma Wetenschapsbeleid 2019-2023, ronde midden geldstroom 2022 |
Titel |
Investigating age-appropriate methodologies for the sexual development of children |
Financiering | € 60.000 |
Projectleiding | Mw T. Beek (Rutgers) |
Looptijd | Mei 2023 – oktober 2024 |
Doelstelling |
Het in kaart brengen, herzien, ontwikkelen en testen van leeftijdsgeschikte en ethische methoden van onderzoek naar de seksuele ontwikkeling van jongere kinderen (leeftijd 4-10 jaar). |
Producten | Een rapport met bestaande methoden en instrumenten voor het bestuderen van seksuele en relationele ontwikkeling bij kinderen. Indien methoden momenteel niet beschikbaar of verouderd zijn, zullen we deze herzien of nieuw materiaal ontwikkelen in samenwerking met interdisciplinaire onderzoeksexperts. Ook de belangrijkste overwegingen voor het bestuderen van seksuele en relatieontwikkeling bij kinderen worden beschreven. |
Samenvatting | Download samenvatting NL | abstract EN |
Subsidie onder | Programma Wetenschapsbeleid 2019-2023, ronde midden geldstroom 2022 |
Titel |
Examining LGBTQ+ Youth of Color in the Netherlands: An Intersectional Approach |
Financiering | € 419.630 |
Projectleiding | Mw prof.dr. S. Does (VU) |
Looptijd | September 2022 – september 2026 |
Doelstelling |
Dit project gaat LHBTQ+ jongeren van kleur in Nederland op drie manieren bestuderen. Ten eerste willen we meer inzicht krijgen in ervaringen van racisme en etnische discriminatie waarmee LHBTQ+ jongeren te maken krijgen binnen de Nederlandse LHBTQ+ gemeenschap, en de samenleving in het algemeen. Ten tweede zullen we kijken naar online en offline gemeenschappen die ruimte bieden aan LHBTQ+ jongeren van kleur in Nederland, en een beeld schetsen op hoe deze gemeenschappen positieve rolmodellen, gemeenschapszin, vreugde en empowerment kunnen bieden. Tot slot gaan wij in kaart brengen hoe de ervaringen van LHBTQ+ jongeren van kleur onzichtbaar zijn of onvoldoende worden meegenomen in het ontwerp van interventies, (geestelijke) gezondheidszorg en beleidsmaatregelen in Nederland. |
Producten |
|
Samenvatting | Download samenvatting NL | abstract EN |
Subsidie onder | Programma Wetenschapsbeleid 2019-2023, grote geldstroom 2022 |
Titel |
Understanding the sexuality of adolescents with a low socioeconomic position: an exploration of protective factors at the individual, interpersonal and community level |
Financiering | € 332.001 |
Projectleiding | Mw dr. K. Massar (Universiteit Maastricht) |
Looptijd | September 2022 – september 2026 |
Doelstelling |
Een diepgaand inzicht verwerven in de processen die ten grondslag liggen aan -en de invloeden op- de psychosociale seksuele gezondheid, welzijn en ontwikkeling van Nederlandse VMBO leerlingen, waaronder seksueel gedrag, seksuele geaardheid, seksuele identiteitsvorming en intieme relaties. |
Producten |
|
Samenvatting | Download samenvatting NL | abstract EN |
Subsidie onder | Programma Wetenschapsbeleid 2019-2023, grote geldstroom 2022 |
Titel |
Toward sex-positive and LGBTI+ inclusive sex education in higher grades of secondary schools: challenges and ways forward |
Financiering | € 49.975 |
Projectleiding |
Mw M. de Looze PhD (UU) |
Looptijd | September 2022 – mei 2023 |
Doelstelling |
Een positieve en inclusieve benadering van seksualiteit, waarin niet alleen aandacht is voor de risico’s van seks, maar ook voor thema’s als seksueel plezier, consent en diversiteit, is essentieel voor een gezonde ontwikkeling van seksualiteit bij jongeren. Hoewel steeds meer middelbare scholen een positieve en inclusieve benadering van seksualiteit nastreven in hun seksuele vormingsonderwijs, voelen docenten seksuele vorming zich vaak niet voldoende voorbereid om deze lessen te geven. Via een nationaal representatief survey onderzoek onder docenten seksuele vorming onderzoekt dit project de kennis, vaardigheden, en houding van docenten met betrekking tot het geven van positieve en inclusieve seksuele vorming in de bovenbouw. Daarnaast wordt via focusgroepen onderzocht waar docenten en leerlingen concreet behoefte aan hebben en hoe het best kan worden omgegaan met weerstand (van leerlingen, docenten of ouders) tegen een positieve en inclusieve benadering van seksualiteit. Hierbij wordt specifiek ingezoomd op scholen met een (cultureel en religieus) diverse leerlingenpopulatie. |
Producten |
|
Samenvatting | Download samenvatting NL | abstract EN |
Subsidie onder | Programma Wetenschapsbeleid 2019-2023, ronde midden geldstroom 2021 |
Titel |
A life course perspective on the sexual development of young intersex people |
Financiering | € 49.630 |
Projectleiding | Mw H. de Graaf (Rutgers) |
Looptijd | Januari – december 2022 |
Doelstelling |
In dit kwalitatieve onderzoek staan de levensverhalen van jonge intersekse personen centraal. De term intersekse verwijst naar de ervaringen van mensen die geboren zijn met een lichaam dat niet voldoet aan de normatieve definitie van man of vrouw zoals de maatschappij die hanteert. Intersekse personen kunnen gedurende hun leven met verschillende uitdagingen geconfronteerd worden, waaronder onzekerheden of verwarring over hun geslacht, een negatief genitaal zelfbeeld, en aarzeling om romantische en seksuele relaties aan te gaan. Het doel van deze studie is om inzicht te krijgen in de relationele en seksuele ontwikkeling van jonge intersekse personen en in de factoren en actoren die hun ontwikkeling beïnvloeden. Deze inzichten zijn van groot belang als we jonge intersekse personen willen ondersteunen om plezier te beleven aan seksualiteit en relaties. Het onderzoek is een samenwerking tussen Rutgers en NNID. |
Producten |
|
Samenvatting | Download samenvatting NL | abstract EN |
Subsidie onder | Programma Wetenschapsbeleid 2019-2023, ronde midden geldstroom 2021 |
Titel |
A Long-term Follow-up of Autistic Transgender Children and Adolescents into Young Adulthood: a Mixed-Methods Study on gender identity Deveplopment, and Health Care Experiences |
Financiering | € 48.948 |
Projectleiding | Mw A.I.R. van der Miesen (VUmc) |
Looptijd | Mei 2020 – mei 2022 |
Doelstelling |
Meerdere onderzoeken hebben een significante over-representatie van autisme bij transgenderkinderen en -adolescenten gevonden. Dit project heeft daarom als doel de langetermijnuitkomsten te onderzoeken van autistische transgenderkinderen en -adolescenten die eerder werden gezien in een gespecialiseerd gendercentrum en die nu volwassen zijn. Met de gevonden informatie over de genderidentiteitsontwikkeling, psychische gezondheid en ervaringen met genderzorg kan deze zorg verbeterd worden voor de autistische jongeren die zich wereldwijd melden bij de gendercentra. |
Producten | Peerriviewed open acces artikel, Information and Support Guide, en diverse voordrachten |
Samenvatting | Download samenvatting NL | abstract EN |
Subsidie onder | Programma Wetenschapsbeleid 2019-2023, ronde midden geldstroom 2020 |
N.B., voor een volledig overzicht van onze projecten kunt u ons Programma Wetenschapsbeleid raadplegen.